Wednesday 31 October 2012

resepi ~ kofta daging/bebola daging/daging burger


sebenarnya aku tak tahu nak kategorikan makanan diatas ini sebagai apa. sebab rupa dia macam bebola daging (versi leper) pun ada, macam daging burger pun ada, macam kofta daging pun ada. makanya, aku rasa semua benda ini ada lah lebih kurang sama. kalau google resepi pun lebih kurang sama. 

raya Qurban hari tu adalah dapat daging sikit. tiba-tiba terfikir nak buat kofta ni. sebab pernah nampak sorang kenalan kat FB buat. macam sedap aje. maka carilah resepi. disebabkan tak cukup bahan, aku campak-campak aje apa yang ada kat dalam daging tu. resepinya adalah seperti dibawah.

bahan-bahan:
- daging (dikisar) - sukatan ikut suka
- bawang putih 4 ulas (cincang)
- bawang merah 6 ulas (cincang)
- lada hitam*
- buah keras*
- jintan manis*
- ketumbar*
(bahan* ditumbuk halus)
- sedikit garam

cara membut:
- gaul rata semua bahan
- bentukkan ikut suka hati bentuk dan saiz
- boleh disimpan kat tempat sejuk beku
- boleh dibakar (macam burger bakar). boleh digoreng.

aku pernah cuba bakar & goreng. sedap n lembut aje dagingnya. tengoklah nanti kalau aku rajin aku upload apa yang aku masak dengan bebola daging ni ek. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...