Thursday 18 April 2013

Kuih tradisional: LOKLIK

pernah makan tak kuih ni? nama pelikkan. tapi rasanya sedapppppp tau.

motip letak patung tu??

nama kuih ni loklik. orang kata ini kuih tradisional negeri Terengganu Darul Iman. kata mak aku kuih ni guna beras padi muda. ada campuran beras yang ditumbuk, kelapa & gula kabung/gula melaka. kalau ada campuran lain aku tataulah. ini aku tulis berdasarkan apa yg terasa dilidah aku. nanti balik umah aku tny kat mak ek apa resepi dia. :)



kuih ni bos aku bawak pagi tadi. tapi beliau bukan balik dari Terengganu, enche bos balik dari Melaka katanya. selain loklik adalah jugak dodol. wajiblah kan bawak dodol kalo pegi Melaka kan. kalo tak nanti anak buah majuk kannnn...hahahaha. TQ enche bos..moga murah rezeki. lenkali bawaklah lagi... :P


inilah wajah loklik setelah di close up. rasanya manis-manis-berlemak-melekit & berbiji2 (kata opismate aku). sesekali jumpa kuih ni memanglah hancur dietkan *nanges :'(

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...