Friday 3 February 2012

anak perempuan @ anak lelaki...???


....bg org yg dh kahwin mesti duk fikir fasal nak dpt anak kan?? agaknya korang nak anak sulung boboi ke gegirl? atau ada yg x kisah..janji anak tu cukup sifat & sihat tubuh badan...

eh! eh! tetiba aje aku wat keluar isu anak..apa kes?? aku kawin pun lom lagi..mau amek anak angkat ka? xde maknanya..jaga anis selama 14thn ni pun dh mcm jaga anak sendiri..stress mengalahkan emak aku pulak jaga budak sorang ni...hehehehe

alkisahnya..pagi td, selesai memasak & buat sume keje rumah..mak aku suh anis pi amek buah kelapa muda kat pohon kelapa nan sebatang kat depan umah kami tu...kitorang mmg suka minum air kelapa yg mak aku tanam tu, air dia wangi sgt...

dlm dua tiga minggu ni aku senang betul kena gatal2..pantang berpanas @ berpeluh mulalah naik merah2 kat badan n gatal melampau2..mak suh amek kelapa tu sbb nak bg aku minum ler...isinya pula yg dah tua sikit tu mak nak buat inti kuih tepung gomak..(syedapppp nyerrr)..

ehhhh panjangya aku melalut...kisah benonya gini...masa anis memanjat kerusi nak petik kelapa tu..mak aku pun duk la bg arahan.. "amik yg belah sini dik, yg sana blm ada isi..."

sekali ada suara sumbang mambang mencelah tanpa dipelawa dr umah sebelah...

"itulah kak dah, susah kalau xde anak lelaki.... "

pekehal lak minah ni...??? tetiba kuo ayat membako pepagi buta ni...??? ada mak aku kata adik aku lembik & xreti nak amek buah kelapa ke???? nak tau apa mak aku jawab??

"xkisahlah anak laki ke pompuan ke, janji blh tlg wat keje" ....wakakakaka selambakan mak aku..mak aku mmg jenis xsuka cari gaduh, xsuka masam2 muka, xsuka membesar2kan cerita dgn org2 yg suka aniaya, perli2 dia, kutuk2 dia dan segala2nya lah..mmg mak aku penyabar sungguh2 dgn kerenah jiran yg bermuka2 ni..

hokayyy...mak aku xde anak lelaki..anak dia semua 5 (sorang dh xde) perempuan..semua anak2 mak aku cantik, comel, ayu, jelita & boleh diharap membantu mak aku..xkire keje org pompuan atau org lelaki...

selama ni kami adik badik le yg tlg tuko mentol lampu, lap kipas siling, memanjat sana sini (lia & anis - sbb depa paling ringan..hehe), kami jugalah yg tlg emak memasak, mengemas dan wat keje umah...malah aku lah yg jaga anak bongsu emak si anis yg beza umonya 20thn dgn aku..sbb masa lahirkan anis mak sakit xblh bgn...

xde masalah pun, mak aku xpernah merungut xde anak lelaki utk tlg dia wat keje memanjat, potong kayu, angkut brg berat..segala2nya anak pompuan dia ni lah yg sama2 membantu (wpun dgn mulut muncung mcm cencorot..akekekeke)

mak aku jenis kreatif & serba boleh..masak, menjahit, bertukang, berkebun..sebutlah apa sahaja insyaAllah mak aku Faridah binti A. Rahman mampu buat dg kederat yg dia ada...sekarang dah tua kuranglah sikit tenaga nak buat kerja berat..

antara kerja kayu yg mak aku buat ada kat dlm umah ni, rak tv, rak kasut, meja kat dapo..byk lagi..dannnnn kami anak2 pompuan ni lah yg tlg pun, igt anak lelaki aje yg blh wat keje keras & berat???

kami pernah wat rak besar utk projek bela cacing (baja kompos) ...yg jd tukangnya of coz lah mak & anak2 pompuan dia..ayah aku sikit x campur tgn...kukuh sampai skang rak tu kat depan umah..

aku bukan nak bangga diri yg kami ni rajin @ bagus sgt..kami pun insan biasa..kudrat tetap kudrat perempuan, xgagah mcm lelaki pun..tp kami mampu bantu mak ayah kami kat umah ni..kami bukan jenis pompuan yg duk dpn cermin & kire berapa butir jerawat yg tumbuh kat muka..

aku tulis semua ni sbb aku xsuka dgn pandangan org2 yg suka menganggap anak lelaki aje yg hebat & blh membantu mak ayah..konon anak lelaki lah ketua keluarga & mampu bela mak ayah bila depa tua..anda SILAP!!!

ada beberapa kali aku dgr org ckp psl anak laki ni..antara ayat yg sorang makcik ni pernah ckp sendiri kat aku (arwah dah dia...al-fatihah) "sian mak ko xde anak lelaki,tua2 esok sapa nak jaga dia, nak angkat mayat dia..." (ayat ni ms mak aku bersalin kat anis)... sekali lagi..anda SILAP!!!

aku dh nmpk byk contoh anak lelaki zaman la ni yg xbrp nak blh diharap..matahari dh tegak atas kepala pun duk proses tahi mata lagi..yg sumpah seranah mak ayah pun aku biasa tgk (anak jiran yg tegur mak aku td tu le salah sorangnya).

dan juga ada emak yg meninggal, tp anak lelakinya yg duduk xjauh mana adalah org terakhir sekali yg dtg kerumah maknya itu (arwah makcik tadi)..aku xkata anak lelaki dia xbaik,mungkin dia ada aral yg melintang masa tu..tp bukankah itu membuktikan anak lelaki @ perempuan bkn ukuran bahagia mak ayah...

pada aku, anak lelaki @ perempuan bukan masalahnya..yg penting cara didikan mak ayah tu sendiri, manjakan anak berpada2..kena ada disiplin, bekalkan ilmu agama, seimbang dlm segala hal..barulah anak2 hormat mak ayah & xkan lupakan org tua walau sampai tinggi mana pun depa terbang..insyaAllah...



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...