Friday 1 June 2012

kerja juga adalah proses pembelajaran..

.....Assalamua'laikum. 

Macam mana dengan kerja, okay? Yang study tu pula, macam mana? 

Aku ni, kerja okay, tapi...banyak yang nak kena belajar. Sebab apa yang aku buat sekarang jauh lari lintang-pukang dari apa yang aku pernah buat selama lebih dari 12 tahun ni. 

Dulu kerja aku bersangkut-paut dengan produk. Dari sekecik-kecik sebatang pencil, pembaris, paper clips dll, sampailah ke mesin2 pejabat macam shredder, binding, fax, copier, printer, peralatan AV macam OHP, LCD projector, PA System, rostrum dll, brg2 sukan, gym, camera, perabot dan apa sahaja request dari customer berkaitan keperluan pejabat. 

Aku kena tahu benda yang org nak, kena tahu spec & harga. Juga kalau jual mesin tu kenalah tahu serba sikit nak pakai. kalau kena buat demo takde lah terkelip2 nak baca manual.

Sekarang, aku dah loncat naik satu tangga kena buat kerja membantu QS. QS tu apa? Kalau tak adik aku yang bijak pandai tu jadi QS, aku pun tatau kewujudan QS ni. QS ialah quantity surveyor atau juruukur bahan dalam bahasa melayu. 

apa kerja deme ni? sukat2 bahan nak buat kek ke? kalo menda tu aku tau ler. QS adalah kerjaya professional yang bekerja di dalam industri pembinaan dimana ia berperanan membantu mengira anggaran kuantiti dan kos-kos didalam sesebuah pembinaan. 

Biasanya profesion QS pada masa kini memerlukan pendidikan sehingga ijazah kerana skop kerja dan fahaman didalam bidang ini terlalu luas dan mesti memahami sepenuhnya tentang dunia pembinaan. (akak ada diploma sekerat jln dlm bidang bisnes je dik..camne???)

Walaupun semua QS mempunyai tahap pembelajaran dan latihan yang sama, terdapat banyak pengkhususan bidang didalam kerjaya QS. Antara pengkhususan bidang yang utama adalah:- 

1) Mereka yang bekerja di firma perunding bagi pihak klient (Consultant's QS)
2) Mereka yang bekerja di dalam syarikat-syarikat kontraktor (Contractor's QS) 

Fungsi utama QS yang bekerja di dalam firma perunding adalah bertanggungjawab dalam perancangan kos, kajian kemungkinan, menganalisa faedah kos, anggaran perbelanjaan dan penilaian satu-satu projek pembinaan bagi pihak klient. QS juga akan mengeluarkan buku kontrak bagi pihak klient kepada kontraktor untuk sesebuah projek. 

apa yg aku buat dgn kerja aku sekarang? tak ada kena mengena pun mcm org QS tu buat, aku cuma buat utk claim/payment aje (kena-mengenalah juga tu). tapiii kenalah tau juga sikit2kan apa yg diorang buatkan?

serius, aku sungguh2 blur bila diorang sebut term-term yg tak pernah aku dgr selama ni. lepas tu semuanya kena main kira-kira, pastu bukan dlm RM aje, ada pula kena kira dlm AUD & YEN. waaaaaaa akak lemah maths ok. terus lutut pun jadi lemah bila tgk dokumen tebal yg duk cerita pasal pipeline, earth works, concrete, drainage, metal, bored pile wall works, brick yada yada yada. matik aku tatau apa itu. huhuhu.



takut tau main dgn nombor ni, bukannya sikit2 setakat puluh atau ratus ribu, dah main juta2. kang kalo aku salah buat mcm mana? padahal semua figure org dah buat, aku kena check aje, tapi kalau salah jugak camna? tak ke nmpk macam double bodoh gitu???



lagi2 bila citer pula duit dibayar dari consultant tu, pastu consultant ni, pastu kerajaan malaysia, pastu pastu pastu aku dah blur sgt2. kesian pula kat bos2 yg kena keje dgn aku, byk kena ajar aku yg 'pandai' ni. otak pun dah karat. kena cakap byk kali baru boleh faham (kot faham). :P

iye dulu pun aku wat kire2 juga, tapi benda yg aku kire tu senang. cari barang, padankan dengan specs yg client nak, padankan dgn budget, brand/model yg sesuai, pastu  submit quotation. dapat order (LO) terus buat order dgn supplier, hantar brg & invoice pastu tgu payment. senang lagi mudah. bila payment lambat aku jadi ceti, kalo nak dapatkan order aku jadi gadis-manis-mulut. part yg susah tu kalau nk masuk tender lah, naik taip satu2 spek atas borang tender yang berpuluh2 helai tu. nak teliti satu2 jgn salah spec & masuk harga (itu kes niaya), tu aje.  



tak kira apa bidang kerja pun, semua org akan hadapi dugaan. kena lalui proses pembelajaran, walau org tu keluar dari universiti terpopular dalam dunia pun. jadi utk mempositifkan minda aku yg terkena kejutan kerja ni, kenalah aku anggap kerja baru ku ini adalah proses pembelajaran utk aku lebih maju. tak maulah aku underestimatekan diri sendiri (bukan main ayat).
tu dia..lagi tebal dt buku teks sekolah..hahaha

p/s : (gambar & info QS adalah dari sumber google)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...