Wednesday 7 December 2011

maksud astaghfirullah

.... perghhh byk gila aku wat entry ari ni...mcm esok lusa dh nk mati aje gayanya... :-D

actually masa sebut psl istighfar aku teringat ttg seseorang..tingat kat kwn aku bangsa cina..

sesekali kitorang ada gak chatting...ms chat tu dia pernah suruh aku berzikir, beristighfar byk2 kalo ada rasa tak sedap dlm hati...

pastu ada sekali ni, dia bg aku soalan mengejut.."apa maksud astaghfirullah?" haaaaa meraban aku kejap..bkn tatau maksud tp bila dpt soalan on the spot mcm tu blur sat..

aku jwb "memohon ampun dari Allah" phewwwww...dia pun on the spot jwb.."yuppp...i ask Allah forgiveness"

haaaaa kau...ternganga jap aku...walaupun aku agak dia dpt maksud tu dr mr google..tp ms kitorang chat tu menda ni berlaku secara spontan...

pastu aku tny, "tahu ke knp kena beristighfar?" sbb kan dia duk suruh aku istighfar tadi...

jawab kwn aku ni, "kitakan manusia biasa..hari2 pun buat kesilapan, semua org buat silap..so kenalah selalu mohon maaf dgn tuhan maaa..."

terdiam kejap...masa tu dlm hati aku terus panjatkan doa..semoga ALLAH buka pintu hati kawan aku ni...berikan dia petunjuk & hidayah utk memeluk Islam..

sebelum2 ni aku ada aje kwn2 non-muslim yg pandai ckp hal2 islam ni..termasuk yg suka sgt selitkan alhamdulillah, assalamua'laikum, bismillah, insyaAllah..sampaikan ada yg pandai baca surah al-fatihah...

diorang ni sekolah kebangsaan, berkawan dgn budak melayu, kerja pun campur melayu..jadi dh terbiasa dgn apa yg kwn2 cakap & baca...

dgn kwn yg seorang ni, perasaan aku rasa lain sikit...sbb terasa mcm ada "sesuatu" bila dia sebut fasal Islam..cara dia ckp nmpk dia faham & akan bertanya kalau dia tak brp faham..kdg2 blh sampai berdebat pendapat pula..

aku yg cetek ilmu ni terasa juga malu & tercabar bila ada soalan yg aku susah nk jelaskan. sbb aku ni jenis tak reti nk terangkan kat org apa yg aku faham...pastu dia pulak boleh jelaskan tiap persolan mcm dia study psl islam ..

bila aku tny mana dia tahu...dia kata dia suka ponteng kelas pendidikan moral, suka masuk kelas agama sbb ustazah yg mengajar tu cun giler...wpun jawapan tu lawak bodoh aje..tp aku dpt rasa kwn aku ni terang hati..

besar harapan aku kalau satu hari nanti dia dpt jadi seorang muslim. semoga Allah membuka hati & memberi hidayah pada dia. amin.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...