Tuesday 7 August 2012

tolong jaga anak elok-elok.....

.....ini kisah yang terjadi ahad lepas masa aku bawa anis pergi cari baju raya dekat Subang Perdana. lepas membeli-belah, teruslah tuju kat kereta. masa dekat luar deretan kedai tu, aku ada nampak dua orang budak perempuan adik-beradik dalam lingkungan umur 2 & 4 tahun lebih kurang.

dua beradik comel ni main berdua aje depan showroom kereta dekat deretan kedai tu. meloncat-loncat, berlari-lari dengan gumbiranya.

masa aku nak reverse kereta, sekali aku ternampak ada kepala dekat bonet. Ya Allah!!! terkejut amat aku. nasiblah yang sikakak tu tinggi sikit, nampak hujung-hujung aje kepala dia dekat bontot kereta tu. mujur juga, masa mengundur tu aku tekan minyak slow aje. sempatlah aku brek dan bontot kereta tak sentuh pun badan budak tu.

aku pandang kiri kanan tak nampak mana orang dewasanya. mana penjaganya. macam mana budak kecik ni boleh ada dekat tepi jalan tanpa perhatian orang dewasa??

lepas beberapa saat, nampaklah mak ayah budak berdua tu tengah jalan berpegang-pegangan tangan sambil bergelak ketawa. sakit sungguh hati aku. geram sangat-sangat, rasa macam nak keluar dan sepak-sepak muka mak ayah yang tak pandai jaga anak tu. 

yang si mak tu, bila nampak aku toleh & pandang depa dengan muka bengang, pandai pula dia tarik anak-anak dia & sumbat dalam kereta. pastu....boleh pula dia jeling kat aku. kepala hotak hang!!! siapa yang salah sekarang ni?? agak-agaklah oiii nak jeling aku, kang aku korek biji mata tu baru tau. si ayah pula muka kelat2 aje sumbat barang dalam exora dia. 

bayangkan, kalaulah aku terlanggar budak berdua tu...Astaghfirullahhalazim....minta simpang malaikat 44. harus yang dipersalahkan adalah aku. mak ayah yang tergedik2 pegang2 tgn biarkan anak jalan sendiri dekat  tempat byk kenderaan tu tak akan dipersalahkan pun. 

tolonglah kepada sesiapa yang ada anak tu. silalah jaga keselamatan anak-anak anda. kadang tu aku tengok, kalau dalam kereta pun, dengan tingkap terbuka, anak duk keluarkan tangan, kepala, tak ke bahaya macam tu? 

kalau pergi shopping pula, mak ayah kat lain, anak-anak kat lain. pastu mulalah melalak mencari anak merata. tak ambil iktibar langsung kes-kes penculikan yang org heboh-hebohkan tu.

aku selalu nampak, bila keluar kereta, anak yang kecik tu dibiar aje tak berpegang. biar jalan sorang2. weiii tak sayang anak ke, buatnya kena gilis dengan kereta, kena culik dengan org. tak ke menangis tak berlagu?? pastu ckp pemandu cuai. 

seingat aku, sampai aku dah masuk sekolah rendah pun, emak duk juga pegang tgn anak2 ni. sorang ayah pegang, sorang mak pegang. bila anak dah tiga, ayah pegang dua orang. kalau dalam kereta pula, tak beranilah kami ni nak keluar tangan atau kepala kat tingkap tu. harus kena jerkah dengan ayah. 

ingat, ada orang bertahun kajwin susah nak dapat anak. awak yang ada anak ni, silalah berwaspada, bagilah perhatian lebih sedikit untuk keselematan anak-anak. kot ye pun suami isteri nak jalan pegang2 tangan, peganglah anak dengan tgn lagi satu tu. Allah bagi dua tangankan. tgn kanan pegang bini, tangan kiri peganglah anak. nak beromantika de amor pun agak-agaklah. meluat aku haihhh...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...