Monday 24 September 2012

makanan tambahan (supplement)... perlukah?

.....Assalamua'laikum. Sihat?? Aku sejak minggu lepas, sakit tekak + selsema + batuk. ehhh selalu ek aku duk kata aku ni tak sihat. memanglah, aku pun perasan bahawasanya badan aku ni lemah. senang kena penyakit. huh! tak suka.

pagi ni, aku dengan kawan meja sebelah duk sembang pasal makanan tambahan. pasal pengambilan multi-vitamin, kolagen, untuk tulang, kulit, kesihatan dan tentulah nak nampak cantik jugakan. tertanya-tanya sama ada perlu ke nak ambil vitamin segala ni?

memandangkan umur dah banyak, dengan keadaan pemakanan yang tak teratur, udara yang semakin tak sihat dan macam-macam sumber yang boleh melemahkan daya ketahanan badan, maka kami rasa perlulah juga. lebih-lebih macam aku yg suka sakit ni kan.

cerita pasal vitamin..teringat pula perangai aku yang suka melepak kat farmasi. kalau masuk farmasi aku suka aje duk kat kaunter makanan tambahan dengan vitamin segala tu lama-lama. suka pula nak baca pasal produk tu, lepas tu teringin nak cuba semuanya. 

mujur jugalah harga vitamin segala tu boleh tahan gak mahalnya. kalau jual macam rege gula-gula, 10sen dapat 2 biji, dah semua aku borong. kahkahkah.

dolu-dolu aku rajin amalkan evening primrose oil. sebab aku pernah dengar orang kata EPO ni bagus utk kaum wanita. lepas tu jemu nak makan, aku berhenti bila stok terakhir dah habis. 

sejak sebulan dua ni, aku amalkan pula minum kolagen & cosway bio protin tu. dengan harapan tulus ikhlas nak kulit jadi gebus. okay...i tau i dah tua dan tak gebu...hukhukhuk.

apa yang aku sedar, sejak ambil kolagen + bio protin tu, rambut aku yang sangat suka gugur itu dah semakin kurang kadar kegugurannya. kalo tidak penuh dalam bilik mandi rambut yang berguguran. kalau sikat rambut, bergumpal-gumpal rambut kat sikat, ngeri okeh..rambut makin nipis dan nak botak. sampai mak aku tegur. 

aku tengah menanti tindak balas kolagen ni kat kulit muka pula. harap bolehlah kulit muka ku menggebu macam kuih pau. hikhik...

lepas ni ku pikirin nak ambil vitamin C pula. mudah-mudahan barisan bala tentera dalam badan aku ni kuatlah melawan rasaksa penjahat yang suka menghantar penyakit kat badan aku ni. aku pernah terbaca tentang  keperluan vitamin C untuk tubuh. antaranya utk kecantikan kulit, melindungi dari penyakit kardiovaskular, untuk sistem imunisasi dll.

tang sistem imunisasi itulah yang aku cari. bersempena dengan itu, aku sedang meneliti vitamin C yang mana bakal ku telan. dah alang-alang aku jadi ahli cosway, balik kang aku ushar le katalog tu kot ada yang sesuai. pastu nak risik-risik kat abang google juga kalau ada testimoni yang menarik. (^_^)




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...