Wednesday 5 September 2012

resepi creamy carbonara edisi main campak-campak.....

.....Assalamua'laikum.

Lamanya ek saya tak menulis. sejak-sejak raya ni penyakit M menjadi-jadi. ngantuk tak usah kiralah, kejap-kejap menguap, gaya macam tak tido seminggu :P

ini siaran tergendala lagi. ahad minggu lepas hari rajin memasak saya. dah cari cuti tak kemana-mana, saya pulun duduk kat dapur godek-godek apa bahan yang ada utk dimasak.

saya buat 3 jenis makanan (tak termasuk nasi & lauk utk hari tu) ptg ahad tu.

1) Kek coklat kukus (guna marjerin)

2) Puding roti (di request oleh kwn opis yg mengidam)

3) Kek coklat kukus (guna minyak)

4) Creamy carbonara

kali ni saya nak kongsi resepi carbonara saya yang simple (baca: edisi malas) hehehehe...



Bahan-bahan:

1 paket pasta (saya guna jenis spiral) 
- panas kan air yang dicampur 2-3 camca minyak masak & secubit dua garam
- masukkan pasta dan rebus hingga masak/lembut.

Bahan-bahan kuah:
Minyak zaitun
2 ulas bawang putih - dicincang
1 labu bawang basar - dipotong buah dadu
ayam/daging cincang (nak guna udang pun boleh)
bebola ayam (suka hati)
kacang peas (saya tak letak)
1 tin mushroom sup
1/2 tin susu cair
1 tin air (sukat guna tin sup)
kiub ayam
garam secukup rasa
serbuk lada hitam
serbuk lada putih
oregano

Cara-cara:
- panaskan minyak zaitun dalam periuk
- tumis bawang putih & bawang besar
- masukkan daging cincang, goreng hingga masak
- masukkan susu, cendawan & air
- masukkan bebola ayam
- masukkan kiub, garam, serbuk lada & oregano
- masukkan kacang peas
- masak hingga mendidih & agak pekat 

sedia utk dimakan. masa nak makan tu letak cheese pun sodap. 


resepi kek coklat saya dah pernah share kat sini dulu. cuba ada sedikit saya ubah. nanti kejap-kejap kalo angin rajin saya datang, saya taip kat sini ek. begitu juga resepi puding roti, saya ada ubah sikit mengikut bahan yang ada kat umah. nantilah saya letak resepi ;)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...