Thursday 6 September 2012

kek coklat kukus yummy.....

..... seperti yang janji ditepati dijanjikan semalam, hari ni saya nak kongsi resepi kek coklat kukus yang saya buat ahad minggu lepas. 

tujuan buat kek ni, pastilah sebab nak makan ye tak? satu lagi sebab nak bawa ke opis isnin esoknya utk geng-geng. sejak raya tak bawa satu jenis kuih pun ke opis. almaklumlah, 'banyakkkk' sgt buat kuih raya..kihkihkih...

bahan-bahan utk kek ni sama hampir macam yang pernah saya share dulu kat sini. cuma caranya aje berbeza sikit.

saya kukus guna bekas plastik ni aje, senang tak payah nak salin2 bekas, dah sejuk tutup terus...


Resepi 1: Kek Coklat Moist (Guna minyak)

Bahan-bahan:

- 2 cawan tepung gandum
- 2 sk baking powder
- 1/2 sk soda bikarbonat
- 1 cawan minyak masak
- 1 cawan gula perang (gula pasir pun boleh)
- 1 cawan air 
- 1/2 cawan susu pekat
- 1 cawan serbuk koko
- 3 biji telur
- sedikit esen vanilla

Cara-cara:

- Panaskan pengukus.
- Ayak tepung gandum, baking powder, soda bikarbonat & serbuk koko.
- Dalam periuk, panaskan campuran air, susu pekat & gula. 
- Bila gula dah larut, masukkan minyak kacau sekejap dan sejukkan.
- Pukul telur dengan esen vanilla dalam mangkuk lain (saya pukul dgn garfu aje)
- Masukkan campuran tepung yang dah diayak kedalam larutan yang dimasak tadi sedikit demi sedikit berselang seli dengan telur yang dipukul tadi.
- Kacau rata dengan senduk supaya tak berketul-ketul.
- Masukkan dalam acuan, tutup dengan aluminuim foil dan kukus selama 1 1/2 jam.
- Sejukkan dan boleh dihias sesuka hati. Tapi saya tak hias pun, mkn gitu aje dah sodap. heheheeh...



Resepi 2: kek Coklat Moist (Guna Marjerin)

Bahan-bahan:

- 1 cawan tepung gandum
- 1 sk baking powder
- 1/2 sk soda bikarbonat
- 1 cawan marjerin yang dicairkan
- 3/4 cawan gula perang (gula pasir pun boleh)
- 1 cawan susu cair 
- 1/2 cawan susu pekat
- 1 cawan serbuk koko
- 2 biji telur
- sedikit esen vanilla

Cara-cara:

- Panaskan pengukus.
- Ayak tepung gandum, baking powder, soda bikarbonat & serbuk koko.
- Panaskan susu cair & masukkan susu pekat (kacau hingga larut)
- Pukul telur dan gula hingga kembang.  
- Masukkan susu yang dah dilarutkan
- Masukkan marjerin cair & esen vanilla
- Masukkan campuran tepung yang dah diayak kedalam larutan yang dimasak tadi sedikit demi sedikit 
- Kacau rata dengan senduk supaya tak berketul-ketul.
- Masukkan dalam acuan, tutup dengan aluminuim foil dan kukus selama 1 1/2 jam.


Hasilnya lebih kurang sama. rasanya pula yang guna marjerin agak lemak-lemak masin. saya suka yang guna marjerin. rasanya yang guna minyak tu saya nampak secubit garam utk rasa lemak. ataupun memang dalam resepi ada garam tapi saya tak letak kot, boleh pula gitu??? hahahaha. itulah kekdahnya kalau jarang2 masak lepas tu resepi main hentam mana yang ingat. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...