Thursday 27 September 2012

hilang dalam kelam.....

Assalamua'laikum...

"hidup ni hanya satu persinggahan. nyawa ini hanya dipinjamkan. kisah kita masih panjang, jika bukan disini dibumi ini, kisah akan bersambung disana nanti, kehidupan yang abadi."

Kenapa ek? tetiba aje buat ayat macam tu? entah...aku sendiri tak tau. tup-tup ayat tu berlegar-legar dalam kepala. jangan tanya apa aku tengah fikir, sebab aku sekarang tak rasa nak fikir apa-apa. tak rasa nak memberatkan kepala dengan hal apa pun.

penatkan. hidup ni penat kalau kita rasa ianya memenatkan. kalau kita rasa apa yang kita buat tu menyeronokkan, membuat hati kita rasa lapang, perasaan kita rasa senang, maka bahagia aje yang kita rasa.

macam mana nak cari bahagia? kat mana nak cari ketenangan, keseronokkan dan rasa bahagia itu?

macam berat ajekan persoalan. sebab tu aku malas nak fikir. macam mana sekalipun hidup mesti diteruskan. selagi Allah pinjamkan kita nyawa ni, kenalah kita gigih membawa diri. melawan arus kehidupan dan dugaan yang datang, kan?

cuma satu yang kena ingat, buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali. kalau rasa diri kita tak cukup baik, berusahalah untuk berubah. ini peringatan utk diri aku sendiri. aku sedar yang aku tak cukup baik, aku tak pernah sempurna, aku tak mampu nak bersaing dan berada ditempat yang org lain capai. tapi aku akan pastikan walaupun aku tak mampu berada ditangga yang org lain daki, aku tetap tak akan biar hidup aku jatuh sampai menyusahkan org lain, InsyaAllah.

seperkara lagi, harus ingat bahawa tak semua yang kita impikan boleh jadi kenyataan. kalau kita tak dapat apa yang kita inginkan, maka bersyukurlah dengan apa yang kita ada. nikmatnya rasa syukur dan redha tu, akan membuatkan nasi lauk kicap dan ikan masin rasanya lebih sedap dari kambing golek. 

percayalah, manusia tak pernah rasa cukup dengan apa yang dia dapat. sebab kita dibekalkan dengan nafsu. perasan tak, kita selalu teringin dengan apa yang org ada. bila kita dah dapat, rasa seronok tu tak bertahan lama. kita akan kejar benda lain yang lebih sempurna. macam handphone. sekejap-sekejap keluar model baru, upgrade sana-sini. yang kita ni pun konon nak kejar teknologi. apa yang org pakai kita pun nak. tapi rasa teruja tu sekejap sangat. 

ehhhh...apa kena mengena tajuk 'hilang dalam kelam' tu dengan contengan kat atas ni?? suka ati akulah kan. janji ada tajuk. kehkehkeh...

p/s ~ harap maaf, tuan blog adalah pening hari ini. (^_^)




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...