Monday 17 October 2011

aku & buku ~ Quartet



.....tiba2 mlm ni terasa nak merapu kat sini. lama dh wat blognye tapi tatau nak tulis ape, blur sepanjang zaman gitu...hikhik...

kisahnya...ari ni, aku berjaya menghabiskan novel Quartet ~ penulis Saidatul Saffaa hny dlm 5jam, perghh xpresskan...

nak jadi cerita, aku jadi bodyguard adik aku kat tpt keje dia..sbb tatau nak habiskan masa cemana dr kul 4pm - 10.30pm, aku buka novel yg dh lama aku beli kat pesta buku pwtc 27/04/11 ari tu. lamakan aku pekasamkan novel ni, bkn apa, beli byk2 jadi habiskan satu2 tu slow2, simpan stok sampai pesta buku thn dpn pulak..hikhik... (nmpk sgt budget dh kelaut nk beli novel baru..sedeyyy)

apa aku nk tulis psl novel ni..ringkasnya setiap dugaan yg kita lalui dlm hidup ini bersebab, cuma kita sedar ke tidak aje. nk terima dugaan tu dgn cara +ve atau -ve aje. ye lah, dah nama pun dugaankan, manusia biasa2 mcm aku ni (senang jadikan diri sendiriler sbg contohkan..) mana ada pk yg +ve dulu. puas nangis, sedey2 sampai kering air mata, kurus kering badan (itu bkn aku :P) br nk pk hikmah disebalik segala dugaan...itu pun kot2 terpikir..

mcm dlm novel ni, watak utama dia diduga perasaan berkali2 sampai dia dh habis air mata berbaldi2..sampai hati dia yg rapuh dh berkecai2 sampai tak boleh nk cantum lagi, sampai dia rasa nak bunuh diri..(iskkk..jgn wat camni ye..)

dlm kesedihan, dlm keadaan jiwa yg lemah dia disedarkan bahawa cinta pd Allah lah yg abadi. lebih kuat kita cintakan DIA lagi teguh jiwa kita mhadapi dugaan..maniskan..
dan bila kita semakin dekat & percaya padaNYA....sedar tak sedar DIA 'hadiah'kan kita dgn sesuatu yg sgt berharga..cutekan...

apa yg aku dpt dr novel ni..'dlm hidup setiap org akan ada dugaan. cuma dugaan itu dtgnya berbeza2 bg setiap org. bila apa yg kita mahu tak menjadi hak kita, itu bermakna Allah nak gantikan perkara itu dgn sesuatu yg lebih baik. jadi bersabarlah, berdoa, usaha & tawakal lah kpd DIA...hadiah yg DIA bagi akan dtg lebih cantik & molek dr apa yg kita terlepas hari ini..insyaAllah...'

ehhhh td aku ckp nk tulis ringkas2 aje..terlajak plak..hikhik...
ni gara2 minum espresso terlebihlah ni...haishhh kan dh x ngantuk..dh merapu panjang2...

kpd sesapa yg minat membaca novel melayu aku rekomen novel keluar Jemari Seni ni...bkn kisah cinta kosong merapu, ada pengajaran & peringatan kpd kita yg kekadang terkeluar dr landasan....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...