Thursday 16 February 2012

butter cookies..

......oppsssss ari ni gatal btl tgn aku nak memasak sesuatu....telek punya telek jumpa lah resepi butter cookies...tp aku telah menderhakakan resepi ini sbb spt aku ckp sebelum2 ni, nk msk ni gunalah apa yg ada dlm dapur kita...

kebetulan butter xde dlm dapur umah aku, yg ada marjerin planta, maka cookies ni patut jadi majerin cookies kot..hahahahaha...

oh ya, resepi ni mudah & tak byk kerenah ... aku jumpa ms menggogle, dr blog mana aku ni mmg pelupa, tp namanya cik Hasue tak silap..minta izin ye mencuba resepi awak... :D





Resepi Butter Cookies

Bahan2 utk 1 adunan (aku buat 2 adunan)

125 g mentega (1/2 buku) - aku guna 1 cwn planta
45 g gula icing (1/3 cwn) - aku guna 1/2 cwn
140 g tepung Top/gandum* (1 1/4 cwn) - aku guna 2 1/2 cwn
1/4 sk baking powder* - (*ayak bersama) - gandakan 2
1/2 sk butter oil atau 1 sk esen vanilla - gandakan dua
choc chips atau kismis - utk hiasan -hasue letak badam cincang,gaul sekali dalam adunan
gula halus - utk tabur (opt)

cara mengadun:

Putar mentega dan gula icing hinga berkrim.Masukkan butter oil atau esen vanilla dan akhir masukkan campuran tepung Top/gandum dan pukul sebati.

Simpan doh dalam peti sejuk selama 1/2 jam.Masukkan doh dalam piping bag dan bentukkan atas dulang pembakar.Hias dengan choc chip atau kismis.

Bakar pada suhu 150C selama 15 min atau hingga perang.Taburkan gula halus diatas kukis jika suka dan sejukkan

*Bentuk kukis boleh dipelbagaikan ikut suka.

rupa cookies aku mmg tak brp cun, sbb aku maleh nk pk psl bentuk, itulah masalah aku, part mendecor mmg slalu gagal ~sigh~

*nampaknya diet aku punoh ari ni, sbb termakan cookies ni..hhehee cari pasal lagikan..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...