Thursday, 9 February 2012

karipap kentang cair didalam mulut..

..... amboi3..bangganya aku dgn diri sendiri..hari ni aku rajin lagi..benonya smlm pun rajin gak...
smlm aku & mak wat kuih tepong gomak lagi..memandangkan inti ada lagi..kami perabis inti supaya tak semak peti ais...

ari ni..niat asal aku nk wat pai kentang..sbb terpandang kentang seguni kecik yg tak berusik kat dapo nun..entah mimpi ayah aku beli kentang bebanyak gitu...

maka tengahari tadi aku gigih membuat doh & inti kentang..guna apa aje yg ada dlm dapo sebagai bahan2nya..tapi bila pk2 blk, buat pai nmpk sikit..kalo wat karipap mesti byk kan..(tamak tol)...maka aku pun minta emak mengelim karipap ptg td, sbb aku x mahir mengelim, aku mahir ngap aje...akekekekeeke...

karipap hari ni hasilnya sgt sedap...serius sedap, aku bkn nk puji diri sendiri sbb aku yg buat doh & inti..kali ni aku eksperimentasikan doh aku dgn campuran tepung, hasilnya karipap ni sgt rapuh, rangup & cair dlm mulut..bkn aku yg kata, anis & emak pun kata mcm tu...dan intinye..perghhh xtra pedas sbb aku campur cili api & cili kering...aku mmg antu pedas...

mau resepi? aku bg utk doh karipap ye..inti suka ati sebenarnya nk letak apa pun boleh..dan..doh ni blh juga dibuat pai..selama mencuba...

bahan2 doh: *doh ini akan menghasilkan kulit yg rangup..

4 cawan tpg gandum
1 cawan tpg ubi
1 cwn tepung beras
2 1/2 sudu marjerin
1/3 cawan minyak masak (dipanaskan)
1 sb gula
1 st garam
air peti sejuk (secukupnya)

cara mengadun:

~ campurkan semua bahan kecuali air & minyak panas. gaulkan dgn jari sampai jadi halus mcm serbuk roti (lebih kuranglah...)

~ campurkan minyak panas..gaul rata

~ masukkan air sejuk sedikit demi sedikit..uli sampai doh tak melekat ditgn..

~ simpan sementara doh dlm peti sejuk (tutup dgn kain lembap)


bahan2 inti (cara aku hari ni):

cili padi, cili kering, bawang merah, bawang putih & udang kering (dikisar utk menumis)
15 biji kentang
3 labu mawang besar dimayang
rempah kari (aku guna kari daging)
garam & gula secukup rasa
air (sampai tenggelam semua kentang)
(aku tak guna perasa pak aji @ yg secukup rasa)

cara memasak:

~ tumis bahan yg dikisar (udang kering tumbuk kasar je)
~ masukkan serbuk kari
~ cukup garing masukkan kentang, bawang & air..
~ tambah air takat sama rata dgn kentang
~ masak sampai kering...

sejuk inti, blh lah mengelim kalau pandai & rajin...kalau ikut aku yg mls & xpandai mengelim ni, jadi pai aje tadi..heheehhehe

maka selepas digoreng...tarrraaaaaaaa...sila lihat gambar yg x brp cun tu..amek pakai henpon cap ayam..






1 comment:

  1. sila ingt lg skali... karipap telur rebus yer ha3

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...