Friday 10 February 2012

pancake oat berinti kentang...


....okay aku tahu aku rajin (tetiba aje) hahahaha...assalamualaikum...disebabkan dah beberapa hari aku mcm disuntik vitamin R yakni rajin...hari ni kepala aku duk pk nak masak apa pula..utk lunch aku masak ketam berempah (tak sempat ambil gambar)...

memandangkan emak berpuasa...aku bercadang nak masak sesuatu yang simple...teringat pula dalam peti sejuk ada lagi inti karipap & inti kelapa..maka aku pun masuk dapur pukul 7 ptg tadi utk memasak...mujur buat pancake ni semudah ABC..by the time azan maghrib dah siap 3 ketul utk emak berbuka...

dibawah aku share resepi yg aku pandai2 ubah suai, campak ikut bahan yg ada depan mata...nasib hasilnya gebus....sedap uolls (pujilah diri sendiri, sapa lagi kan)...

juga aku masukkan gambar yg tak seberapa utk simpanan peribadi aku .. chewah..aku tak jadi letak inti kelapa, itu tunggu projek akan datang pula...hehehehe....







bahan2 pancake:

- 6 sudu butter dicairkan (aku letak 4 sudu minyak masak & 2 sudu marjerin)
- 2 biji telur
- 2 cawan tepung kek
- 1/2 cawan oat
- 1 sudu teh baking powder
- 1 1/2 sudu besar gula
- secubit garam
- sesudu lemon jus (aku letak air limau nipis) - optional

cara memasak:

~ masukkan semua dlm blender...tretttttt tekan sampai semua sebati...mudah kan..
~ panaskan kuali non-stick @ kuali biasa suka hati (jgn ssh kan diri pergi beli yg baru, guna apa shj yg ada dlm dapur anda)
~ letak sikit marjerin, masukkan sesenduk adunan pancake, lapiskan dgn inti (ikut suka) dan tambah selapis lagi adunan tepung tadi
~bila bahagian atas nmpk dah pekat @ berlubang, terbalikkan pancake (bkn kuali ye)
~ masak hingga agak kekuningan ..angkat

* adunan ni juga boleh dimasak kosong & curah sirap, madu, jam, susu, coklat atau apa sahaja ikut selera tekak..sekian...



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...