Monday 9 July 2012

aku & buku ~ Bawah Pohon Sena - Nisyah.....


hujung minggu lepas, aku habiskan masa dengan baca novel aje. tak ada keluar kemana-mana kecuali bawa mak pergi beli barang dapur. 

dua novel aku berjaya habiskan, si mangkuk tingkat & bawah pohon sena. dua-dua novel dari Jemari Seni. 

kali ni aku nak review novel Bawah Pohon Sena tulisan Nisyah. 

novel ini adalah berkisar tentang kisah percintaan, dugaan & perjalanan hidup Lili - Harith, Lili - Gibran dan Harith - Suraya. 

awal-awal episod pembacaan aku dah meleleh air mata. menjiwai watak lili yang pura-pura tabah dalam nasib malang dan duka selama 3 tahun hidup disia-siakan oleh harith yang berkahwin kerana terpaksa menurut pilihan keluarga.

perkenalan dengan gibran sedikit demi sedikit mengubat perasaan lili dan dia bangkit semula. cuba melupakan kasih sayang yang masih berbaki utk harith. 

harith, dalam rasa bersalah kerana melukai lili sahabat baiknya sejak kecil, meneruskan hidup dengan mengahwini suraya yang baik & santun. 

namun, kehadiran lady D membuat hati gibran membuak rasa cemburu dan bimbang akan terpatri kembali ikatan lili-harith. rasa itu membawa gibran kembali ke tanah Norway. 

siapa lady D? apa terjadi dengan harith & suraya sampai gibran takut akan kembali ada ikatan antara lili & harith? itu kenalah baca sendiri. ;)

saat paling indah dalam novel ni bila lili turut terbang ke Norway. saat manis lili & gibran dgn latar belakang bergen, norway yang digambarkan sgt indah dan cantik oleh penulis membuat hati sipembaca ini turut dibuai puing-puing indah (amboiiiii). 

tiba-tiba rasa macam nak tukar tempat dengan lili. tiba-tiba rasa nak ada lelaki macam gibran kat sisi (ahaks!). Gibran yang cemburu dengan Audi sipemberi Patchi. Gibran yang melaksanakan impian lili utk membuka sebuah galeri. manis sgt gibran tu tau...hahahaha. 

kesimpulannya, awal cerita novel ni berjaya buat aku menangis berkongsi sedih hati lili, akhir cerita aku menangis lagi dengan senyum membunga atas kebahagiaan dia.


Nisyah berjaya mengolah Bawah Pohon Sena dengan bunga bahasa yang cantik dan tersusun. Manisnya sebuah kebahagiaan bila redha dengan segala dugaan berjaya Nisyah zahirkan dalam novel ini. 






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...