Friday 6 July 2012

diet boleh makan kacang tak?

snek kesukaanku...


ada org bertanya, kalau diet boleh tak makan kacang?? aku ni ilmu diet pun tak ada. aku tgh amalkan diet apa pun tak tau. yg pasti bukan ATKINS (utk waktu ini).

kalau tanya pada aku soalan kat atas, aku yg kurang ilmu diet ni akan jawab boleh. sebab??

meh aku salinkan apa yg ada kat belakang paket kacang (dlm gambar atas) tentang nutrisi dia ya. silalah baca, penat tau nak taip ni..hehehe

serving size: 30g (% daily values)
energy: 173 kcal
total fat : 12.0g (18%)
saturated fat: 0.3g (2%)
cholesterol: 0.0mg 
sodium: 394mg (16%)
total carbohydrate: 7.5g (3%)
dietary fibre: 0.3g (1%)
sugar: 0.9g 
protein: 8.7g

*percent daily values are based on a 2000 calorie diet. you daily values may be higher or lower depending on your calorie need (habis sume aku salin...hahaha)

sebab apa aku jawab boleh makan kacang?? sila tgk pada total carbs & protein dia. carb tu kiranya masih rendah. dannnn...kacang ada protin kan? protin perlu utk badankan?

serving size dia 30g tu lebih kurang 1/2 pack kacang. jadi, jgnlah mkn sampai 1 pack. tapi kalo aku mmg 1 pack tu kejap aje...huhuhuhu...

sebab tu walau suka mkn kacang, aku akan beli sebulan sekali dua aje. buat lepas teringin.

tak kira berdiet atau tidak, kita kena beringat satu perkara. makanlah apa pun, jgn melebih2. makan apa pun kalau berlebihan akan mudarat. makanan berkhasiat pun akan jadi racun pada tubuh kalau kita mkn dgn terlampau lebih. 

p/s ~ kepada yg lebih tahu & byk ilmu tentang diet ni, sila betulkan kalau aku silap ya. kita kongsi2lah ilmu. sharing is caring you ;)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...