Friday 22 June 2012

sikit-sikit lama-lama jadi bukit.....

..... itu kalau kita timbun tanah ye adik-adik...kalau nak sikit-sikit lama-lama jadi rumah banglo tiga tingkat kenalah himpun duit...heheehehe...

ate faham ke kome dengan maksud peribahasa melayu kat tajuk diatas nun?? pulak..apa kes cik zie nak jadi guru bahasa melayu ni? dulu masa suh isi borang maktab utk jadi cikgu tak mau, takut ada anak murid makan penampar. hari ni berkobar2 nak jadi cikgu pula ke???

idak...aku nak bercerita pasal menabung. sejak kecik memang mak dah wujudkan tabung utk kami adik beradik. kalo dulu mak guna tin rokok tebuk lubang kat atas penutup dia. duit belanja sehari 50sen, kadang simpan kadang idak. kadang tu 10 sen aje yang disimpan, bolehlah dari takdekan. pastu bila penuh mak masukkan dalam BSN. 

korang ada sediakan tabung tak kat opis? aku dari opis lama sampai opis baru ni mmg ada sediakan tabung. selalunya duit lebih makan ke, duit syiling yang memberatkan wallet ke aku masukkan dalam tabung tu. satu perangai aku ni, tak suka tabung besar2. sebab aku rasa mcm lambat aje nak penuh. kat opis lama dulu aku simpan duit dlm botol ubat atau bekas air yg comel2...bila penuh aku tambah lagi tabung lain, nampak ler beranak-pinak duit tu. 

walaupun kecik aje bekasnya, sesekali kira byk lah juga hasil. jatuhlah dalam RM 20-30 juga duitnya. kadang tu aku asingkan duit 50 sen dlm satu bekas. 

ada kisah kawan aku simpan duit syiling 50 sen dan RM 1 aje dlm bekas bulu tangkis. tabung tu dia simpan dlm bonet kereta. sekali masa nak kahwin, pecah tabung ada dekat RM 500++ duit dia. hambik..isi main2 aje, sekali lumayan pula hasil tabungan.

kat opis sekarang, aku sediakan dua tabung. satu utk syiling satu utk duit kertas. duit syiling ni xpernahnya nak penuh. sebab kawan2 opis ni rajin tukar utk bayar parking. 

tabung  duit kertas tu gift beli sabun shokobutsu..cumillkan..hehehe

tabung coin tu dpt dari kenduri kahwin tu sebab ada bunga2... :D
oh ya, jawapan kepada peribahasa sedikit2 lama menjadi bukit tu adalah : bila kita sabar dalam melakukan sesuatu perkara, lama-kelamaan pasti akan berbuah hasilnya. macam jugalah kalau menabung, mulanya sikit2 lama2 byk juga. atau kalau belajar, sabar & tekun lama2 pandai juga. kalau berniaga, sabar & usaha gigih pasti akan berjaya akhirnya...seperti jugalah maksudnya dgn peribahasa sehari selembar benang, lama2 menjadi sehelai kain. cikgu2 sekalian, saya boleh dapat A tak utk subjek hari ni??? lama dah tak polish otak ni..hehehehe...

p/s ~ aku dulu 2 kali apply maktab ye, tapi gagal tang ujian bertulis... ~ sigh ~






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...