Wednesday 9 May 2012

H.U.T.A.N.G!!!!!!!

...... okeh...aku tau aku gila mengupdate blog ari ni...sebab..kena bgtau ke kenapa? kang ada yg kata aku mkn gaji buta lak...yelah2..aku sekarang tgh xde keje...(boleh gitu???) ...so sapa nk keje mcm aku, sila angkat keyboard..kehkeh...gila kehapa? bila dah ada keje nanti mulalah muka pun xblh nk senyum...dahi bergaris seribu mcm org umo 90thn...padan muka..hahahahaa....

takut tak dgn tajuk entry aku kali ni...elehhh..apa nak takut ye tak..? kalo tak berhutang, xde lah merasa nak pakai kereta mewah lagi canggih yg sungguh meletops, rumah semi D yg akan buat org kg korang meleleh air liur, pakai brg mahal2 & sungguh international brandednya yg sgt2 teringin tp tak mampu dgn tahap gaji yg biasa2 mcm aku nih....

zaman sekarang nih, jgn mimpilah nak beli brg mahal2 dgn duit tunai...lainlah gaji korang sebulan RM 20 - RM 50K sebulan...gaji aku setahun tak sampai pun RM20K (lagi sadis!!) ...tapikan, ada org aku tgk, gaji yg mencecah RM 3-4K pun ramai x bersyukur...cuba ukur gaji korang dgn org2 yg berpendapatan rendah...ya ALLAH..Alhamdulillah syukur ya amat tau...jgnlah duk merungut tak cukup duit, xcukup nak beli itu ini...esok lusa Allah makbulkan kata2 korang, betul2 xcukup duit korang tu...jadi, bersyukurlah dgn apa yg korang dpt, kalo rasa xcukup, usahalah utk dpt rezeki lebih ye...(itu korang pk sendrik..xkan aku jugak???)

cerita pasal hutang...Alhamdulillah...akhirnya aku hidup bebas tanpa hutang (duit ringgit) dgn bank...kalau dgn manusia aku rasa xde juga, tapi takut2 kalo aku ni lupa, bgtaulah kat aku ye...atau paling tidak minta dihalalkan dunia akhirat...terima kasih :-D

selama hidup aku...aku pernah buat dua hutang aje dgn bank. iaitu hutang kereta & hutang kad kredit...perghhhh hutang kereta RM 350/sebulan pun rasa nazak nak habiskan..duk lah menghitung hari bila nak habis bayo...dah lah keter 2nd hand aje..hutang x habis lagi, kereta dah uzur..kesian...hehehe

hutang credit card pula, alhamdulillah, sampai hari ni, aku xpernah biar tak berbayar. slalunya tiap2 bulan gaji masuk aku akan bayar habis. aku tak mahu himpun2 sampai xmampu bayar, kang nama aku masuk dlm list gadis comel & ayu yg bankrupt C . hahaahaha sempat lg perahsantan aku ni...dan alhamdulillah juga, sejak xkerja agak lama dulu, aku sgt2 jarang swipe kad plastik tu..gile?? nk bayo dgn apa? kot lah kerdip2 mata ala2 gedik kat pegawai bank tu buleh hapus hutang aku, best jugak..wakakakaka...

skang kad plastik tu aku simpan utk kecemasan aje, ehhh kalo aku batalkan pun bagus juga ek..tak payah nak bayo yuran setahun tu...(jimat kau!!)

oh ya...aku sgt2lah happy & bersyukur, sebab hutang kereta aku dgn rasminya sudah habis dibayar minggu lepas...Alhamdulillah...sekarang aku sudah hutang free (ada ke ayat mcm tu??) ... 

ye lah, aku xstudy sampai U & buat hutang PTPTN (yg org duk sibuk suruh mansuhkan tu...) apa kes nak bising2? lu hutang lu bayar..kalo xnak bayar, awal2 jgn buat hutang...pening sgt ke nak pikir??? okay, part tu aku xblh msk campur sbb aku bukan penghutang..jd aku duk diam2 disudut yg sepi ajelah...

aku harap aku dijauhi oleh bebanan hutang selepas ini...dgn gaji yg xseberapa ini, cukuplah aku bg mak ayah sikit, belanja family mkn sampai kenyang (yg bawah RM 20 sekepala ye..hehehe..kedekut) dan menabung serba sedikit utk hari tua...kalo ada rezeki, aku nk beli rumah, InsyaALLAH barulah berhutang semula...tapiiiii kalo ada yg nak belikan pun aku suka juga...manalah taukan, ada org yg baik hati duit tak habis makan nak belikan umah utk aku satu hari nanti...wakakakaka berangan lah mak jemah oiiiii....




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...