Saturday 26 May 2012

saya budak kampung...episod 3

.....assalamua'laikum....senyum sikittt... :)

kali ni, sibudak kampung yang dah bangka ni nak cerita ceriti tentang permainan yang dia adik-beradik & kawan2 dia selalu main dolu-dolu.

zaman kami kanak2 tak ada internet, komputer, PS2 dan handphone pun. paling hebat kalau dapat main brick game/game boy. tu pun ayah tak pernah belikan, pinjam kat kawan2 aje :'(


apa yg kami selalu main masa kecik2 dulu? apa yg saya igt, main batu seremban, lompat getah, main teng-teng, baling tin, tuju selipar, konda-kondi, galah panjang, main tutup botol, main guli, main tepuk2 daun terup (gambar kartun tu), main layang2, kejar2 @ polis sentry, nyorok2, main biji getah, main bola, badminton (pakai raket kayu), congkak, senapang kayu, sumpit dan beberapa mainan lain yg saya tak dpt nak igt lagi. selain tu, ada juga kami main dam ular, dam haji & carom (kat gerai ais kacang mak saya - iaitu depan umah saya). 

kalau main tu, kami campur aje lelaki perempuan, besar, kecik, tinggi & rendah semua boleh main. zaman ni takde malu2 atau fikir pasal cinta2, dah macam adik-beradik semua. tapi selalunya bila pilih geng adalah yang merajuk kalau tak dapat join geng budak terror. hahaahaha. lepas tu kalau ada yg kalah, mulalah nak 'lengit' (merajuk)...Nurul..aku igt kat ko, muka merah mcm udang kena bakar...hehehe..

selalunya kitorang main ni kat kawasan lapang rumah wak ngadin, ayah kawan saya kak siti. ataupun atas jalan depan rumah saya atau depan bengkel motor ayah long saya. 

pernah terjadi tragedi-terompah-terbang-atas-kepala masa kami main baling tin. masa ni kawan lama kami dtg dari kampung masa cuti sekolah. tgh dia nak attack tin guna terompah kayu yg maha keras tu, adik dia melintas depan tin yang cantik tersusun. apalagi, meraung sibudak kecik tu. dahi dia bertelur sebesar telur ayam. masing2 dah cuak. mujur yg baling terompah tu kakak dia si Anazura tu sendiri..kalo tidak mau wan & emak dia yg garang amat tu dtg menyerang..heheheehe...

kalau nak ditulis memang byk, tapi kali ni sy nak layan gambar pula. maybe lain kali saya akan buat karangan panjang2 lagi...hahaha..silalah jamu mata & terbang kezaman masa kecil saya & mungkin juga anda. gambar semua dari sumber google...





konda-kondi

batu seremban

biji getah

congkak


tepuk daun terup

daun terup kartun

konda-kondi

layang-layang

lompat getah

main guli

senapang kayu 

teng-teng

tuju selipar

baling tin

tutup botol
main tutup botol




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...