Tuesday 22 May 2012

tragedi kerusi patah..

....ohhhhh maafkan patik, disebabkan patik dah siapkan kerja seawal jam 10 pagi tadi, patik tatau apa nak buat sekarang. dari melayan mata, izinkanlah patik merapu kat blog sendiri. hahaaha...mabuk dah rasanya melayan mata. 

sebenarnya sajalah nak mengimbau kenangan. duduk melepak dengan 2-3 org bebudak opis ni tadi, tercerita pasal kerusi patah zaman kecik-kecik (ko pernah kecik ke zie oiii??) dulu. 

masa tu sekolah darjah enam kot. aktiviti petang aku & geng adalah melepak rumah kak siti. ayah kak siti kami panggil wak ngadin (dah org jawa panggil wak le kan). kak siti ada mbah (nenek) yang sangat garang. mbah suka membebel dalam bahasa jawa yang kami tak faham. sebenarnya, mbah ni dah tua sangat, dia dah ala-ala nyanyuk, jadi tak ada siapa ambil hati pun dengan perangai dia yang suka marah-marah tu.

pada suatu hari...(sila baca macam org nak bercerita hikayat sang kancil tu ye)..aku & geng (edah & nurul) melepak kat umah kak siti. sementara tunggu budak-budak lain (especially budak-budak lelaki) datang utk main baling tin, kami lepak-lepak dekat ruang tamu.

nak tau apa jadi? kisah memalukan sungguh. aku baru aje duduk kat satu kerusi kayu ni, 'PRAK' kerusi tu berbunyi mengiringi badan aku & kerusi itu jatuh merudum keatas lantai. dramatik sungguh. puas kena gelak dengan geng-geng aku. aku sendiri pun, mula-mula cuak, terus tergelak sampai umah kak siti tu begegar (umah kayu katakan).

nasib masa tu wak cakap "memang udah kerusinya nak patah, udah goyang-goyang". maka takdelah aku rasa bersalah sgt menjahanamkan harta benda org.  

mujur juga masa kejadian tu, takde budak-budak lelaki yang kepala mereng tu. kalo tak setahun aku jadi bahan ketawa diorang. 

sampai sekarang kalau nak duduk atas kerusi kayu lagi-lagi kat kedai makan, aku akan goyang-goyang & perhatikan betul-betul kerusi tu. bimbang sungguh kalau jatuh depan org ramai. mesti ada yang kata "gemuk sangat sampai patah kerusi"..sadis betul.

byk kenangan aku zaman bebudak dulu. kenangan tinggal kat kawasan setinggan, bermain dalam banjir, lopak, hutan, estet. bekawan dengan pacat, kutip pucuk paku & panjat pokok jambu. meredah kebun jambu & mangga yang ditinggalkan tuan.kokak buah koko masak yang bewarna kekuningan. 

sekarang ni dah tua-tua rindu pula kat kawan-kawan lama. masing-masing dah kelek anak. walaupun duduk tak jauh mana, nak jumpa setahun sekali masa raya pun susah.

nanti aku cerita lagi kisah zaman-kanak-kanak-nakal-dan-riang aku ye. seronok mengimbau masa lalu ni. dapat juga aku rakamkan kenangan silam kat blog ni utk tatapan hari tua...apakah??

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...