Thursday 17 May 2012

HATI...bila sudah terusik....

.....hahahaaha...oppssss assalamua'laikum....

boleh pula nak tergelak dulu...belum apa2 sendiri dah tergelak baca tajuk..ntah hapa hapa... :P

apa kes pula pepagi mcm ni duk sebut-sebut fasal hati? makan hati dengan sesiapakah? sentap jiwa dengan pemandu tak berhemahkah? sakit hati sebab gemok gedempol lemak tak mencairkah? atau sudah jatuh hatikah? 

sebenarnya tak ada apa2 masalah hati pun. cumanya, masa makan sarapan tadi, aku terpandang org kat meja depan tu (sepasang lelaki & perempuan muda), sedang makan tapi muka masing-masing macam tengah perang dingin. 

seorang menghadap roti dan kopi panas dengan muka stone, yang seorang lagi menghadap nasi lemak dan kopi ais dengan dahi berkerut-kerut. macam ada masalah donia mereka berdua. nampak dari gaya, macam pasangan gopren boipren, paling tidak suami isterilah agaknya. ataupun, kawan sepejabat. (iskkk..penyibuknya aku pagi-pagi hari ni).

sambil duk makan & sembang-sembang dgn kawan-kawan kat meja sendiri, mata aku ni duk lah perhati pasangan merpati sejoli perang dingin yang macam ada dlm dunia sendiri itu. makan, makan juga, mata busy body juga skodeng orang. 

dalam hati aku terdetik, apalah masalah mereka agaknya ye? dalam zaman serba-serbi nak cepat ni, macam-macam benda kecil pun boleh jadi agenda besar membawa kepada sakit hati dan pergaduhan, kalau tak ditangani dengan akal waras dan kesabaran. lagi-lagi oleh manusia yg panas baran dan cepat sentap macam daku ini :-P. hehe saya mengaku saya ni dalam hati ada rama-rama bara api. 

biar apa pun masalah mereka, aku doakan semoga selesai makan nanti, perut dah terisi, hati mereka akan sejuk dan minda mereka dapat meleraikan segala permasalahan yang ada. 

masalah hati dan perasaan ni, tak boleh dibiar lama-lama. kalau dah terguris luka, tidak diubati, akan mula bernanah dan melarat. mulalah masalah sebesar syiling lima sen akan jadi merebak sebesar padang bola. 

macam diri aku sendiri. pernah hati ini terusik, dan terpahat kukuh rasa sakit tu sampai hari ini. ya, walaupun penyanyi Aishah kata kemaafan dendam yang terindah, hati tetap juga terkesan dengan rasa terusik itu walaupun aku dah lama memaafkan. 

mungkin sebab tempoh rasa terusik tu dah terlalu lama, bila kita ikhlas memaafkan pun, kesan tu susah nak terpadam. lebih-lebih lagi orang yang buat hati kita terusik tu sentiasa didepan mata. haishhhh...

sebab itu, nasihat aku (lebih kepada diri sendiri), kalau dalam hati dah mula terasa nak ada perasaan terluka tu, sebolehnya cepat-cepatlah padam. cepat-cepat cari ubat penenang jiwa, supaya jiwa kita tak rosak dengan segala unsur negatif. susah bila kita dah mula terusik, masa yang panjang belum tentu akan menjadi pengubat. mulalah bila berhadapan dengan org yang kita terasa tu, muka semanis gula boleh tiba-tiba bertukar jadi semasam pelam muda. kita akan rasa janggal nak berkata-kata apatah lagi nak beramah mesra. rasa macam plastik sangat suasana masa tu. 

~ p/s : hati yg terusik ni tak semestinya dgn pasangan kita aje, dengan org sekeliling, dengan majikan, dengan  rakan sepejabat, dengan keluarga, dengan siapa-siapa sahaja pun boleh. bukankah kita hidup memang dengan dikalangan manusia. jadi segala asam garam ragam manusia tu kita kena hadapi dengan rasional dan positif. kadang2 mcm terlupa nak cermin diri sendiri, kita pun ada ragam kita yg mungkin tak disenangi org lain, ye tak..hehehe.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...