Wednesday 16 May 2012

aku & buku ~ valentine datang lagi dan pergi - ahadiat akashah

.....assalamua'laikum...

baru2 ni aku dah berjaya habiskan pembacaan novel dari penulis ahadiat akashah berjudul valentine datang lagi dan pergi. kat bawah ni aku tampal letakkan sinopsis dia, sila baca kalau sudi. 







Dia yakin itulah lelaki yang telah menyelamatkannya
Namun, lelaki itu menafikan dialah orangnya?!

Selama tujuh tahun Anggun mencari lelaki yang telah menyelamatkannya daripada menjadi mangsa seorang lelaki tua yang miang setelah diperdaya Raymie ; teman lelakinya. Mikhail akhirnya mengahwini Hayati, wanita yang amat dicintainya, yang juga kekasih hatinya sendiri dan hidup aman bahagia bersama sepasang anak yang comel. Sehinggalah pada satu hari, Anggun menghadiri temuduga di pejabatnya dan menyangkakan dia adalah lelaki yang pernah menyelamatkannya daripada menjadi mangsa perkosa. Mikhail menafikan dia adalah lelaki yang telah menyelamatkan Anggun itu. Sementara Anggun begitu pasti, Mikhail adalah lelaki yang telah menyelamatkannya.

Dan... yang paling menyayat hatinya, apabila Mikhail mengenalkan isterinya Hayati seorang wanita jelita yang terus menjadikan Anggun mengangkat tangan tanda tewas. Dan akui, tiada cara untuk dia memenangi hati Mikhail yang baginya, memiliki isteri jelita yang lengkap dan sempurna.

Namun, ada kisah tersembunyi yang tiada siapa ketahui. Segalanya berselirat di antara lorong-lorong rahsia yang tersimpan di lipatan hati masing-masing. Mikhail?! Anggun?! Raymie?! Hayati?! Mereka ada rahsia tersendiri yang hanya mereka ketahui...

Apa yang bakal terjadi setelah rahsia-rahsia itu terungkai satu persatu...

secara ringkasnya, novel ni mengisahkan tentang Anggun gadis cantik jelita yg ditipu oleh teman lelaki dia Raymie. mamat Raymie ni yg Anggun percaya lelaki baik, dgn beraninya menjual Anggun ni kpd seorang lelaki tua kaya, dalam erti kata lain utk dilacurkan. 

Anggun berjaya melepaskan diri dari pakcik tua yg rumah kata pergi kubur kata mari tu. dia diselamatkan lelaki bernama Jeffry. nak dijadikan cerita, lari dari mulut buaya, termasuk dalam mulut naga. Anggun & Jeffry boleh pula tertido sama. itulah kali pertama & akhir dia jumpa Jeffry. 

selepas tujuh tahun, macam kata sinopsis kat atas tu, Anggun terjumpa dgn lelaki muka mcm Jeffry. adalah beberapa kisah disebalik cerita. Mikhail kata Jeffry kembar dia yg dah lama menghilangkan diri. jadi, mampukah Anggun melawan perasaan bila dia harus menghadap muka Mikhail setiap hari dipejabat? 

Setiap watak dalam novel ni, ada kisah mereka sendiri. Kisah masa silam dan masa kini. 

Raymie yang dulunya penyangak besar dah jadi taukeh bengkel kereta. 

Hayati isteri Mikhail yg cantik jelita pun ada kisah silam yg tersembunyi.

sekiranya nak tahu kisah selanjutnya, sila pergi kedai buku, beli & baca. kalau tak nak beli, pinjam atau sewa dari kawan korang yg ada beli. tak mau juga, cubalah cari kalau ada kat mana2 perpustakaan. hehehe geram tak???

aku bukan nak dengki tak mau cerita, tapi tak sanggup lah aku nak spoilkan mood korang. baca sendiri lagi best kot. 

pendapat peribadi aku tentang novel ni. okay, tak membosankan. sesuai dibaca santai2...(serius tak tahu nak komen apa...) pastinya, siapa pernah baca novel ahadiat akashah, cara penulisannya masih sama macam dulu. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...