Thursday 17 May 2012

nilai sebuah pemberian...

.... assalamua'laikum...

maaf aku bertanya, berapakah pendapatan korang dalam sebulan? berapakah yang korang belanjakan utk perkara bukan-bukan, iaitu benda-benda merapu yang tidak berapa perlu. tak payahlah aku senaraikan apa benda merapu tu kan, sendiri-sendiri tahu sudahlah. 

kadang-kadang bila tgk balik barang yg kita beli rasa mcm tak perlu sahaja. haisss pembaziran sungguh, beli kerana nafsu. 

terfikir tak korang, adakalanya, duit yang kita belanjakan utk benda-banda yang tak berapa perlu ni kalaulah diberi makan, atau disalurkan kepada yang lebih memerlukan, bukankah lebih bermakna? tak byk, sedikit pun pasti besar maknanya bagi insan-insan yg betul2 memerlukan.

iye, saya tahu saya ni juga manusia yang alpa. bukan setiap masa kita akan terfikirkan keperluan insan lain, sebab kadangkala kita sendiri pun macam termissed soru bila cukup bulan. tapi dalam tak cukup tu, kita masih mampu keluar tgk wayang, beli pop corn, mkn ais krim mahal, beli make-up, kasut, henbeg & baju baru, betul tak. ya betul, semua tu adalah keperluan dan terapi minda. kita perlu juga reward diri sendiri yang dah berpenat lelah mencari rezeki.tapi, apalah salahnya kan, jika sesekali kita sedekahkan sedikit dari budget shopping tu kepada pihak yang memerlukan. 

pernah dengar tak, dalam setiap rezeki Allah bagi pada kita, ada juga hak atau bahagian org lain dalam rezeki tu (lebih kurang macam tu lah ayatnya). 

hari ini, terbuka pintu hati aku nak menulis pasal 'pemberian' ni sebab aku terbaca diblog penulis norhayati berahim tentang wakaf teratak rahmat yang memerlukan sumbangan utk pelbagai pengurusan tempat tersebut. aku difahamkan oleh kak yati (puan norhayati berahim), mereka (pihak wakaf teratak rahmat) diberi masa 3 bulan sahaja untuk menyiapkan anti kebakaran tempat itu. lebih dari tempoh itu, mereka akan diminta keluar dari tempat tersebut. 

disini, aku letakkan kempen WATER yang dianjurkan oleh grup UKWAH utk sesiapa yg berhasrat utk sama-sama membantu mereka yang memerlukan ini. 


saya tahu, ramai dikalangan masyarakat kita sekarang dah buka mata dan bermurah hati memberi bantuan kepada yang memerlukan. entry ni, lebih kepada mengingatkan diri daku sendiri dan setakat membantu memanjangkan kempen ini utk perhatian pembaca blog ini (kalau ada pembaca).

semoga Allah murahkan rezeki mereka yang memerlukan & wakaf teratak rahmat ini dapat diselamatkan. Amin. 



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...