Monday 28 May 2012

amboi..amboi..amboiiii sombongnya...

.....pernah tak korang kenal, berkawan atau terpaksa bekerja dengan org yg sombong?? contohnya dia suka cakap diri dia cantik, pandai, bagus, jawatan dia besar, dia ada bilik sendiri dalam pejabat, suami dia gaji besar, rumah dia besar gadang, kereta dia mahal lagi mewah, dia selalu makan kat restoran & hotel 5-6 bintang, bercuti luar negara, anak-anak dia bijak, tuisyen mahal, pakaian jenama luar negara, tak main cop uptown, downtown, pasar malam, pendek kata, semua yang berkaitan dengan diri dia adalah yg terhebat, terbagus, terbaik dan terhandal dalam dunia. 

oh ya, sebelum itu, ingin ditegaskan disini, entry ini bukanlah entry nak dengki dengan manusia lain. aku sekadar nak meluahkan kejengkellan terhadap manusia yang bersikap macam-dunia-ini-aku yang-punya. mati esok aku gali lubang masuk sendiri, tak payah korang tolong kebumi apatah lagi nak sempurnakan jenazah aku. 

iye..kasar bunyinya ayat tu kan. apa kes mcm sakit hati benar aku dengan golongan manusia mcm ni. takde apa2 kes pun, aku ni tak berapa nak kisah sgt kalau org tak mahu pandang aku. lagi bagus kot, sebab kalau dia susah tak payahlah cari aku kan. eh...org senang boleh jadi susah ke?

bagi aku, baguslah jika ada bangsa melayu yang kaya berharta, yang bijak pandai, berjawatan besar dalam organisasi & punya keluarga yang bahagia. aku sendiri bangga kalau tengok bangsa aku, especially perempuan yang drive kereta mewah, mahal & berjenama luar negara. lagi2 perempuan tu bertudung pulak, haiii respek akak dik. lepas tu perempuan tu pula berjawatan besar dlm pejabat dia. bangga tak? mau tidak, bukan dia, mak ayah & family dia aje bangga, ketua kampung pun tumpang kembang kempis hidung duk cerita kehebatan & kejayaan dia.

tapiiiii....kalau anda adalah manusia yang tergolong dalam kategori diatas, janganlah sombong sangat. aku tak kisah secubit pun kalau kau tak mahu tegur apatah lagi melayangkan segaris senyum kat aku. tapiii, kalau sampai nak terlanggar aku yang dari jauh dah boleh nampak betapa besar gadangnya badan aku ni, melampaulah kalau kau tak nak cakap maaf atau "eh eh..." langsung. sumpah, aku memang benci org berlagak nak mampus mcm ni.

lainlah kalau yg nak melanggar tu aku, yang jalan sambil pegang-pegang-henpon-canggih-tak pandang-kiri-kanan tu adalah aku. keluar toilet aje kot, nak bertet-tet sgt dgn henpon tu apahal? nasib tau aku tak koma (jgn over sgt ye zie) kena langgar dgn kau. 

okay, sebenarnya dia tak langgar aku pun. nyaris2 aje, tapiiiiii aku sakit hati bila dia buat muka stone macam aku ni invisible kat situ. dia nyaris nak peluk langgar aku. kalau korang apa yg korang buat? kalau akulah, paling tidak akan senyum, ataupun aku cakap, "eh..eh..nasib baik tak langgar," atau paling bodoh, pandanglah muka aku yg cantik ni. 

pelik betullah, tiap kali bertembung dengan aku, tak pernah sekali pun makcik ni senyum atau pandang muka aku. pernah aku masuk pantry, dia tgh mkn sorang2...tidak dipandang pun aku. kalau kita, tgh mkn org lalu, paling tidak tegur & pelawa ayam cakap "makan?" ini tidak...mampus dia takkan alih muka dari nasi dia tu. 

saya tahulah saya ni pecacai aje akak oi. tapi kitakan sesama manusia, disisi Allah bukan pangkat atau harta yang DIA pandang kita. lagipun akak tu, takde lah hebat sgt. takdelah sampai tahap Pengarah, atas carta organisasi ada byk lagi anak tangga akak nak kena daki utk sampai jadi pengarah, silap2 sampai pencen pun akak tak merasa.

persoalannya betul ke akak hebat giler ek? sebab bagi saya org yg best akan disukai oleh ramai org. org yg best tidak akan disisihkan oleh org lain. org yg best dia tak akan jadi macam tin kosong pung-pang-pung-pang satu opis lepas tu resultnya apa pun tak ada.org yg best dia akan cool aje walaupun dengan aci cleaner yg cuci toilet tu. dia akan bersapa dengan sesiapa sahaja, malah tak akan kedekut tahi-hidung-masin dgn org bawahan dia. akak pula macam mana???

heheheehe...itu saya takde jawapan. hanya org yg best kenal diri sendiri. tataulah kalau definisi saya tentang org best tu adalah salah. sebab saya bukan manusia hebat & best. saya hanya insan kerdil yang menumpang dibumi Allah ini. saya sgt berharap agar diri saya dijauhi dari sifat bongkak, takbur & lupa diri. saya harap saya tak hidup dalam kesepian, saya perlukan family & kawan utk ceriakan setiap hari-hari saya. 






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...