Wednesday 23 May 2012

pemandu...bila dah berlagak & tak sabar...

....Assalamua'laikum, selamat pagi...puasa kite hari ni? InsyaAllah...moga selamat sampai ke petang ye... :D

benornya, aku nak cerita fasal pemandu. tadi aku terbaca kat FB, ada seorang kenalan, letak dekat status dia macam ni lebih kurang, "adoilah tensen btol dok blkg driver lembap ni, terhegeh2!!! kalo penakut sgt, duk rumah je la wei, semak jalan raya aje..." amboi..amboi..amboi...manisnya ayat dia...tahu tak, sidia ni adalah seorang perempuan, isteri & ibu...

iye, kite kalau tgh drive memanglah kire nak cepat aje. lagi pula kalau yang bawa kereta yang sedap sikitkan. powerlah pulak. perghhhh tekan minyak sikit je, tapi laju perginya. lepas tu bila kereta depan tu lambat sikit mula naikkan lampu, mula tgn gatal tekan hon. kalau boleh dari jauh dah naik lampu bagi isyarat suruh ketepi. kalah pak-pak menteri dengan org istana u...dahsat!!!

masa memandu ni, bukan nak tgk kereta power ke tidak aje. kena juga perhatikan kondisi kereta, keadaan jalan raya &kecekapan pemandu. jgn lah duk nak maki hamun org aje. kalau rasa nak cepat, kalau tak nak sampai lambat, keluarlah cepat sikit dari rumah. dah memang mana-mana aje jalanraya dalam negara kita ni sana-sini jam. kena pula kalau jalan tu berlubang sana-sini. 

aku ni pernah aje drive kereta yang sedap, power & juga kereta nazak. memang berbezalah masa drive tu. lagi2 kalau bawa kereta cop luar negarakan. amboi..amboi...terasa macam jalanraya ana yg punya...heh!!

ada terbaca tak baru2 ni fasal kereta inspira putih yang duk cucuk-cucuk lancer atas jalan, sampai lancer tu accident? baby dlm lancer tu tercampak keluar, mak ayah dia meninggal. macam tu lah jadinya kalau mentaliti pemandu ni tak nak berubah. 

kadang ada org lupa keluarga, lupa nyawa org lain. ingatlah, malang tak berbau. takde bagi notis dari semalam hari ni kita nak accident kat mana-mana. jadi berpada-padalah nak berlagak atas  jalan raya. 

macam kawan aku tu, mungkinlah dia ada terdesak kat mana-mana nak cepat sampai. kena pula dia ada ramai anak & baru aje melahirkan baby kembar. tapi tak patutlah hamun org macam tu. entah-entah org kereta depan tu kereta dia tgh bermasalah ke.

aku pun pernah alami masalah sama. tgh drive tiba-tiba kereta takde pick-up. makin lama makin slow & terus berhenti tgh jalan. mujur waktu malam & kereta tak banyak. rupanya masalah alternator. siapa nak tau kereta akan rosak tiba-tibakan? 

sebenarnya aku juga manusia yang tak sabar masa memandu. lagi-lagi masa mula-mula bawa kereta dulu. actually, aku lebih pada takut. jadi kalau nampak ada kenderaan lain yang bawa mcm tak betul, tukar line sesuka hati, lepas tu ikut org cucuk-cucuk, mmg aku akan maki hamun dlm kereta. sampaikan bila ada nenek sedara nak menumpang aku balik terengganu, mak aku pesan, kena tahan telinga sebab aku suka membebel masa drive.

cumanya, aku takdelah nak maki org yg bawa perlahan. paling tidak, aku angkat lampu sekali dua kalau jalan tu ada dua lane. kalau rasa lambat, sila duduk sebelah kiri. kadang-kadang ada juga pemandu yang ketegaq. bawa slow tp degil nak duduk lorong kanan. dah ada dua lanekan, tukar ajelah ke kiri. itu memang mendatangkan kemarahan. 

kesimpulannya, masa memandu ni kena byk bersabar. jgn nak ikut kata hati sgt. lagi satu jgn nak tunjuk gengsi depan org lain melebih-lebih sgt. kereta aku hebat, aku pemandu cekap. aku terror main cilok-cilok. sekali sampai depan tgk-tgk kereta kau dah masuk longkang (ini pengalaman aku sendiri masa kat karak). 

pic google

kalau kereta kau cap kuda terbang sekalipun, tak usahlah nak berlagak sgt. kereta kau bukan kebal. kalau accident kemek juga, silap2 nyawa kau melayang. ini pun pengalaman depan mata aku kat federal highway persimpangan antara nak masuk subang jaya & airport. ferrari merah kemek macam tin sardin langgar pokok kelapa sawit tepi jalan. masa tu org tgh sibuk nak balik berbuka puasa. tak fasal-fasal jem kerana dia. awal-awal cilok bukan main, rupanya itu adalah-cilok-terakhir. dah jadi epilog-pemandu-malang terus.

pic google

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...